VVD blij met discussie over subsidies

Deze maand wordt er in de gemeenteraad gesproken over de subsidies. Een lang gekoesterde wens van de VVD. We willen kritisch kijken naar de subsidies. Niet per se om er geld mee te bezuinigen. Maar simpelweg om te kijken waaraan we nu precies geld geven. En wat wordt er gedaan voor dat geld? Ook willen we praten over de vraag of we de instanties die al jaren geld krijgen, nu, in deze tijd nog wel net zo belangrijk vinden.

Voorbeeld: willen we nog altijd even veel geld aan cultuur uitgeven of willen we dat budget verlagen zodat we meer geld hebben voor zorg, het tegengaan van eenzaamheid bij ouderen of voor sport? Die discussie moet snel gevoerd worden, vindt de VVD.

Want per jaar geven we in Purmerend ruim 16 miljoen uit aan subsidies. Dat is 16 miljoen belastinggeld, geld van ons allemaal. Daar horen we verstandig mee om te springen. En subsidies komen vrijwel altijd bij specifieke groepen terecht, ze dienen zelden het algemeen belang. Daarom hebben we in ons verkiezingsprogramma al gezegd dat er een subsidie-fact-check moet komen.

Bij de komende commissievergadering staat het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie naar het subsidiebeleid op de agenda. De rekenkamer is een onafhankelijke commissie die onder andere kijkt of we met het geld dat we uitgeven ook bereiken wat we willen. Eén van de conclusies van de rekenkamer is dat de raad geen sturingsinstrument heeft. Volgens de rekenkamer kan de raad daardoor niet controleren of het met geld wel het doel wordt bereikt dat we willen bereiken. Dat wil de VVD in ieder geval snel veranderen!

Wilt u weten welke subsidies we in Purmerend allemaal verstrekken? Kijkt u eens in het digitale subsidieregister.

Hebt u een mening over subsidies in Purmerend? We horen uw mening graag! Mail naar: manjavanderweit@hotmail.com