Visie Oostflank (Golfbaan en Purmer-Zuid-Zuid)

De VVD is blij dat er eindelijk een visie ligt, het heeft erg lang geduurd. Voor ons is de behoefte aan woningen overduidelijk en alleen bij grote aantallen is het mogelijk nog enigszins betaalbaar te bouwen. En betaalbaar bouwen wordt een hele grote uitdaging, wetende dat een gemiddeld nieuwbouwhuis in Nederland op dit moment 500.000 euro kost... Wij willen woningen met huis, tuin en parkeerruimte. Appartementen hebben we in overschot, maar 1-gezinswoningen zijn er in onze gemeente onvoldoende en daarom moeten we deze plannen mogelijk maken.

De VVD is van oordeel dat de Westerweg en Purmerenderweg echt ontlast moeten worden. Het doortrekken van de IJsselmeerlaan lijkt hiervoor in eerste instantie geschikt. Maar deze keuze en het overige tracé van nieuwe weg moet nogmaals kritisch worden bekeken en nader worden onderbouwd. We willen echt zeker weten dat er geen weg kan worden doorgetrokken vanuit de N244 richting de Purmer-Zuid-Zuid en de Jaagweg zodat er een randwegconstructie ontstaat. De VVD heeft in de commissie het College opgeroepen nogmaals met de buurgemeenten in gesprek te gaan. Want voor de lange termijn zijn er robuuste oplossingen voor bereikbaarheid nodig, om Purmerend bereikbaar en veilig te houden.

De VVD vindt het belangrijk dat het Purmerbos zo goed als volledig wordt behouden en beschermd. Een groene omgeving is belangrijk voor bestaande en nieuwe inwoners van Purmerend. In de huidige visie zien we hierover de juiste teksten. Het lijkt ons wel een goed plan om het Purmerbos op papier expliciet uit te sluiten voor toekomstige woningbouw. Hiermee nemen we ook een flink aantal bezwaren bij insprekers weg.

We willen de aantallen woningen op de golfbaan kritisch bekijken en deze moeten goed worden onderbouwd in het bestemmingsplan. De vraag is of de absolute max moet worden opgezocht, of dat er hier iets minder woningen kunnen komen om de leefbaarheid en groene omgeving te waarborgen.

We willen dat de gemeente eerlijk is over autobezit en terughoudend is met concepten die eventueel door bestuur gewenst, maar nog altijd weinig populair zijn. Op dit moment zien we bijvoorbeeld 'autodelen' terug in alle nieuwbouwplannen, maar er is geen enkele sprake van doordacht beleid hierachter. In de verslagen van de gesprekken met inwoners komen we ook maar weinig tegen over eigen autobezit, terwijl onze ervaring is dat Purmerenders graag meerdere auto’s dichtbij hun huis willen parkeren. We kijken hiervan op en vinden het van groot belang dat alle input vanuit bewoners op eerlijke en transparante wijze aan de politiek worden gepresenteerd. Bij het uiteindelijke omgevingsplan zal de VVD grote focus leggen op voldoende parkeerruimte (dat hoeft niet direct voor de deur te zijn, maar iedereen die een auto heeft, moet deze op redelijke loopafstand kunnen parkeren).

We zien de uitwerkingen en alle onderzoeken tegemoet en hopen dat we de komende jaren daadwerkelijk tot een start van bouwen kunnen komen in de Oostflank. Amendementen en moties die in de raad worden ingediend, zullen we steunen waar deze bovenstaande punten extra onder de aandacht brengen. Maar we willen de ontwikkeling van de Oostflank op geen enkele wijze vertragen, we hebben 1-gezinswoningen nodig en de locaties op de Oostflank zijn hiervoor uitermate geschikt!