Algemene beschouwingen bij Kadernota 2015-2019

Dit zijn de algemene beschouwingen zoals uitgesproken tijdens de behandeling van de kadernota 2016-2019 op 10 juni 2015.

Geachte aanwezigen en alle kijkers thuis,

Afgelopen maandag ontvingen wij een schrijven van het college welke onze blik op de kadernota in een ander daglicht stelt. De volgende passage is de tekst van de VVD die voor maandag geschreven is:

Voorzitter, alweer ruim 15 maanden zijn we onderweg in deze bestuursperiode die bij aanvang financiële ruimte gaf voor initiatieven. De periode 2010-2014 werd gekenmerkt door bezuinigingen en mede door die bezuinigingen zag het er rooskleuriger uit voor Purmerend in 2014. Nu, nog geen anderhalf jaar later, is die situatie veranderd. De aangekondigde herverdeling uit het gemeentefonds dreigt voor Purmerend uit te pakken in een korting van rijkswege van ongeveer anderhalf miljoen euro en ook voor de mogelijke verliezen op de Baanstee Noord hebben we dit jaar ruim 8 miljoen afgeboekt. Met andere woorden: “We hebben ons huishoudboekje op orde, alle rekeningen kunnen betaald worden, de vakantie is gepland maar plotseling gaat de auto stuk!”

In deze kadernota zij die tegenvallers begroot, er liggen ook keuzes voor die allemaal geld vragen en om dat de compenseren heeft het college gemeend om vanaf 2018 740 duizend euro te moeten vinden in de lopende begroting door nieuwe maatregelen te treffen.

Met andere woorden: “We gaan de auto repareren, alle rekeningen worden betaald, we gaan gewoon lekker op vakantie en zien later wel hoe we dat betalen!”

Dit is niet de lijn die de VVD voorstaat, mijnheer de voorzitter. Wij zijn grootgebracht met het principe dat je eerst het geld moet hebben voordat je het uitgeeft… Op basis van dat principe heeft de VVD haar wijzigingsvoorstellen ingediend.

In de brief van het college van maandag wordt benadrukt dat het financieel voorruitzicht voor de komende periode nog slechter is dan verwacht. En in deze brief neemt het college een ander standpunt in.

Ik citeer letterlijk: “Bij het geheel blijft er spanning tussen nu kiezen voor extra uitgaven en pas later de consequenties van extra bezuinigingen overzien”.

Wij zijn blij dat het college de mening en het principe van de VVD in de brief van maandag onderschrijft!!

Dan de voorliggende periode mijnheer de voorzitter.

Het zal u niet verbazen dat de VVD verheugd is dat deze raad heeft ingestemd met het voorbereidingskrediet gebiedsontwikkeling Kom A7.

Reeds in 2006 heeft de raad besloten dit gebied te bestemmen en dat lijkt nu handen en voeten te krijgen. Naar onze mening leent het kommetje A7 zich uitstekend voor een hotel, een congrescentrum en een automotive formule. Dat blijkt ook uit de belangstelling van verschillende marktpartijen. Naast het feit dat deze ontwikkeling een financieel voordeel moet opleveren voor Purmerend zal het ook een impuls geven aan de binnenstad van Purmerend. Maar bovenal zal het banen opleveren!

Purmerend investeert mijnheer de voorzitter.

Ondanks onze kritische kijk zijn wij blij met de verbouwing van de Purmaryn. Er wordt in geïnvesteerd om bij de tijd te blijven, maar wel realistisch zonder onnodige miljoeneninvesteringen.

Ook wordt er in sport geïnvesteerd. In het beste zwembad van Nederland, ons eigen Leeghwaterbad, vinden de nodige aanpassingen plaats zodat we weer jaren voorruit kunnen.

De daadwerkelijke gunning van de sporthal komt steeds dichterbij. Er wordt geïnvesteerd in sportvelden en sportaccommodaties. De VVD juicht deze investeringen in sport toe.

Dan de start Kop West, het laatste stukje Weidevenne wordt ontwikkeld. Flexibiliteit in Ruimtelijke Ordening is waar de VVD voor staat. Recente projecten als Wallant spreken aan en kennen een massale belangstelling.

Het is ook een duidelijk teken dat de markt weer aantrekt en dat ontwikkelaars weer willen investeren.

De VVD ziet uit naar de uitkomsten van het woondebat. Is de roep om steeds meer sociale huurwoningen in onze stad wel terecht? Het is risicovrij bouwen voor de corporaties, maar is dat ook goed voor de woningvoorraad van onze stad?

De eerder genoemde flexibiliteit betreft ons inziens ook de Baanstee-Noord. De VVD heeft dit op de agenda gezet en dit zal binnenkort in de commissie worden behandeld, want ook hier geldt van buiten naar binnen werken en creatief meedenken met ondernemers.

Mijnheer de voorzitter, als VVD hebben we ons altijd ingezet om de onroerende zaak belasting maximaal met het inflatiecijfer te laten stijgen. Het gevolg daarvan is dat de OZB nauwelijks steeg dit jaar en volgend jaar niet zal stijgen omdat er nauwelijks tot geen inflatie is.

Bereikbaarheid is altijd al een thema voor de VVD. In dat kader zal de VVD extra monitoren op de bereikbaarheid van Amsterdam CS per bus. De Purmerendse raad staat pal achter de Waterlandse reiziger en binnen de stadsregio is de stem vanuit de regio door intensieve samenwerking sterker dan ooit!

Ik kom tot een afronding mijnheer de voorzitter maar niet zonder gezegd te hebben dat we ook trots mogen zijn op onze lokale ondernemers. Ondanks de moeilijke tijden zien we prachtige nieuwe initiatieven zoals de nieuwbouw van Spijkerman, de stadsvernieuwing van “wonen boven winkels”, en onze ondernemers die al jaren in de prijzen vallen: De Bonte Koe is immers al enkele jaren top café van Nederland!

Zoals gebruikelijk willen wij vanaf deze plaats alle medewerkers in de organisatie bedanken voor hun inzet en de steun die deze raad ontvangt zodat wij ons werk naar behoren kunnen doen!

Tot zover de bijdrage van de VVD.