Vrij parkeren op zondag

De zondag is voor veel mensen een dag waarop zij gezellig de stad in willen om voor hun plezier te winkelen. Sinds de zomer van 2013 kan dat vaker. Iedere ondernemer mag zelf bepalen wanneer zijn winkel open is, dus ook op zondag. De VVD maakt winkelen in de binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk en maakt daarom een einde aan betaald parkeren op zondag!

Op 16 januari jl, tijdens de commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer, heeft raadslid Harry Rotgans van de VVD een vurig en gemotiveerd pleidooi gevoerd voor vrij parkeren op zondag. Echter op dat moment kon de VVD geen dekking vinden om de inkomsten derving te neutraliseren en kon dan ook geen andere weg bewandelen dan te kiezen voor een verlaging van de tarieven op zondag, maar dan wel voor iedere zondag.

De heer Rotgans heeft echter in diezelfde vergadering met grote stelligheid aangegeven dat wanneer het de VVD gegeven was om aan te sluiten bij de coalitie onderhandelingen na de verkiezingen, dat de VVD het vrij parkeren op zondag in de onderhandelingen zou meenemen. Vele partijen deden dit af als verkiezingsretoriek!

Maar de VVD heeft daad bij het woord gevoegd en heeft het vrij parkeren op zondag inderdaad bij de onderhandelingen op tafel gebracht.

In de Raadsvergadering van 24 april 2014 heeft de VVD samen met de beoogde coalitiepartners, de Stadspartij, D66, het AOV en het CDA een amendement ingediend bij het raadsvoorstel “parkeren op zondag” wat het voorstel wijzigde om onbetaald parkeren op zondagen mogelijk te maken.

Met 27 stemmen voor en 6 stemmen tegen heeft de raad besloten om vanaf 1 juni het betaald parkeren op koopzondagen af te schaffen.

Een mooi resultaat voor de inwoners van Purmerend, de winkeliers en de VVD!

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Jan Peter Dompeling: jpdvvd@kpnmail.nl