VVD verwelkomt Solar Campus op Baanstee-Noord graag!

In de raadsvergadering van woensdag 21 mei is het besluit aan de orde geweest om op bedrijventerrein Baanstee-Noord een gebied aan te wijzen waar de komende 17 jaar een park met zonnepanelen (Solar Campus) mag worden gebouwd.

Dit park wordt opgezet door een energie-ondernemer die met behulp van een landelijke subsidie een rendabele onderneming in zonne-energie wil starten. In Purmerend loopt de grondverkoop op de Baanstee Noord achter op de planning en de ondernemer heeft daarom succesvolle gesprekken met de gemeente kunnen voeren om 8,5 hectare (een flink oppervlakte; vergelijkbaar met 12 voetbalvelden) te mogen huren voor het plaatsen van duizenden panelen. De ondernemer betaalt een relatief laag bedrag aan huur voor deze grond (1,3 miljoen euro voor de volledige huurperiode). Deze lage huurprijs ziet de VVD als stimulans vanuit de gemeente richting deze ondernemer om de zonnepanelen daadwerkelijk in onze stad te plaatsen.

In de raadsvergadering heeft de VVD de ondernemer duidelijk gemaakt dat hij zeer welkom is in Purmerend en dat we zijn ondernemerschap toejuichen en hem veel succes wensen. De meeste fracties waren het met de VVD eens. Er waren echter twee onderwerpen waar partijen verschillend over dachten en waarop de discussie in de raad zich concentreerde.

Ten eerste kwam de vraag aan de orde waar precies op de Baanstee-Noord de zonnepanelen geplaatst zouden mogen worden. Ongeveer de helft van het bedrijventerrein is inmiddels bouwrijp gemaakt. Dit betekent dat ondernemers hier direct hun onderneming kunnen starten en dat al het noodzakelijke grondwerk voor dit gebied is verricht. De wethouder economische zaken wil deze bouwrijp gemaakte grond vanzelfsprekend beschikbaar houden voor ondernemers die zich duurzaam op dit bedrijventerrein willen vestigen. Hij heeft daarom voorgesteld de zonnepanelen te plaatsen op een stuk bouwgrond van de Baanstee-Noord dat nu nog groen is en waar nog geen bulldozers zijn geweest. De VVD volgt de wethouder in zijn redenering en kan zich daarom prima vinden in de voorgestelde locatie.

Ten tweede werd er gesproken over geld. Om precies te zijn over legeskosten die de ondernemer aan de gemeente moet betalen. Op basis van de geldende legesverordening moet de aanvrager van een zogenaamde omgevingsvergunning een vastgesteld percentage aan legeskosten betalen. Dat gaat vaak om veel geld, in dit specifieke geval om ruim 150.000 euro. Deze kosten moeten worden voldaan voordat de gemeente met een vergunningaanvraag aan de slag gaat. De ondernemer heeft aangegeven dat hij deze kosten alleen wil c.q. kan betalen als hij daadwerkelijk aanspraak kan maken op de door hem gewenste rijkssubsidie (SDE+). De VVD heeft daar echter moeite mee. Iedere onderneming kent kansen en risico’s en deze komen voor rekening van de ondernemer. Risicovrij ondernemen bestaat niet en de niet geïncasseerde legeskosten mogen van de VVD niet worden afgewenteld op de Purmerendse belastingbetaler. In het bijzonder de PvdA deed zijn best middels een motie een specifieke uitzondering te maken voor deze ondernemer. Bij stemming bleek echter alleen de PvdA fractie haar eigen motie te steunen.

De gemeenteraad heeft uiteindelijk besloten dat de ondernemer, wil hij zijn plannen doorzetten, gewoon net als iedere andere ondernemer de geldende legeskosten moet voldoen. Als hij dat doet, staat er niets in de weg aan het starten van de Solar Campus op de Baanstee Noord (op de voorgestelde locatie).

Meerdere raadsleden waaronder Bart van Elden van de VVD hebben wel aangegeven binnenkort eens kritisch naar de legesverordening te willen kijken. Wellicht zijn aanpassingen wenselijk. Daarover moet dan goed worden nagedacht en voor verbeteringen staan we zeker open. Voor de VVD staat echter voorop dat afgesproken regels voor iedereen gelden en dat we niet op incidentele basis voor bepaalde initiatieven te gemakkelijk een uitzondering moeten maken.

De VVD is positief ingesteld enheeft er alle vertrouwen in dat deze energie-ondernemer de benodigde rijkssubsidie weet binnen te halen. We hopen hem dan ook voor de komende 17 jaar met zijn duurzame Solar Campus op de Baanstee-Noord te mogen verwelkomen.

Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met Bart van Elden (b.vanelden@gmail.com).