Klein Where: VVD geeft voorzichtig groen licht

Het bedrijventerreintje Klein Where is een mooie locatie voor woningbouw. Op dit moment zijn er nog slechts enkele ondernemers actief, maar de omgeving is de laatste jaren steeds verder achteruit gegaan en op dit moment zorgen leegstand en verloedering van de meeste gebouwen voor een onveiligheidsgevoel en een uitnodiging tot vandalisme. De Purmerendse gemeenteraad is daarom van mening dat er iets moet worden ondernomen met Klein Where. In de raadsvergadering van 25 september werd besproken hoe, wat en wanneer.

Het starten met nieuwe ontwikkelingen blijft op dit moment een lastige keuze, aangezien de woningmarkt nog verre van optimaal is. Feit is dat er bij aanvang van dit project aanzienlijke verliezen moeten worden genomen. Deze verliezen komen niet alleen voor rekening van de gemeente, maar ook voor twee projectontwikkelaars die grond bezitten in het gebied.

De VVD kan op zich best leven met een aanvangsverlies wanneer dit tevens inhoudt dat er een stuk van onze stad leefbaar wordt gemaakt en dat er woningen worden gebouwd die doorstroom bevorderen en daarmee aansluiten bij de wens van woningzoekenden. De Weidevenne heeft de stad miljoenen aan winst opgeleverd: we leven nu in andere tijden en we moeten er samen, ook wanneer de financiƫle resultaten minder zijn, het beste van maken!

De VVD heeft wel vanaf het begin aan het college van B&W om helderheid gevraagd. Hoe gaat de exploitatie er precies uit zien? Wat betekent het ontwikkelen in fases? Wat gebeurt er als er lopende het project wel winsten ontstaan? Maar ook: wat gebeurt er bij tegenvallers die een extra verlies opleveren? De VVD steunt de samenwerking met marktpartijen in dit project, maar ziet graag dat de afspraken bij aanvang helder op papier staan.

Om die reden heeft de VVD dan ook samen met Stadspartij, CDA en AOV een motie ingediend om voor deze noodzakelijke duidelijkheid te zorgen. Alle partijen hebben deze motie gesteund, met uitzondering van Leefbaar Purmerend die de motie overbodig vond omdat het college haar zaken heel goed zelf kon regelen. Toch een mooi compliment aan het college vanuit deze oppositiepartij!

Het college zal nu met de ontwikkelaars om tafel gaan om een overeenkomst te sluiten over de (deel)ontwikkeling van Klein Where. De VVD hoopt dat er voldoende animo is voor de bouwplannen en dat vele Purmerenders er een mooie (nieuwe) stek weten te vinden! Aan het bouwprogramma zal het in elk geval niet liggen, want deze biedt voor elk wat wils!

Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met Bart van Elden: b.vanelden@gmail.com