Geen blanco cheque voor extra investeringen in De Purmaryn

Op woensdag 5 en donderdag 6 november bespreekt de gemeenteraad van Purmerend de begroting voor de jaren 2015-2018. Vanuit de raad zijn er weer verschillende wijzigingsvoorstellen ingediend en daarover gaan de raadsleden met elkaar in debat. Het College van B&W geeft adviezen over de wijzigingsvoorstellen, maar uiteindelijk is het aan de raad een besluit te nemen.

De VVD heeft bijzondere aandacht voor de voorstellen over theater De Purmaryn. Dit theater bestaat inmiddels bijna 25 jaar en zal de komende jaren op dezelfde locatie blijven bestaan. Dit betekent dat er extra investeringen moeten worden gedaan om het theater up-to-date te houden. We spreken over extra investeringen, omdat de reguliere onderhoudsinvesteringen gewoon doorgaan: zo worden de komende jaren onder meer de kassa’s en de luidsprekers vervangen, worden stoelen gerenoveerd, wordt er naar de dakbedekking gekeken en wordt de zonwering vervangen. Al met al investeringen die oplopen tot ongeveer 650.000 euro.

Naast bovenstaande investeringen stelt het College voor om nog eens ongeveer 500.000 euro uit te trekken voor nog meer verbeteringen aan het theater. De eerder genoemde investeringen zijn vaak niet zichtbaar. De voorgestelde extra investeringen zijn bedoeld om het gebruiksgemak te verbeteren en om het theater bruisender te laten zijn.

Raadslid Bart van Elden: “de VVD draagt het theater een warm hart toe! Daarover mag geen misverstand bestaan. Echter, kritisch als we zijn, beoordelen we deze gewenste extra investeringen graag op basis van een gedegen plan. En helaas heeft de raad nog geen enkel idee hoe het investeringsplan er precies uit gaat zien. Wat is politieke noodzaak, wat zijn luxe-wensen? Hoe zit het met investeringen in de horeca; gaat de uitbater daarvoor een hogere pacht betalen?”

Een concreet voorstel zal volgend jaar alsnog aan de raad worden aangeboden, maar de wethouder wil wel graag nu alvast budget om snel aan de slag te kunnen gaan.

Daar stemt de VVD niet mee in en wil gewoon de normale volgorde aanhouden: op basis van een goed voorstel de discussie in de raad voeren en gezamenlijk op basis van dat voorstel het investeringskrediet bepalen.

Als klap op de vuurpijl wil de Purmaryn graag ook nog eens 50.000 euro extra budget om aandacht te kunnen besteden aan hun 25-jarig jubileum. De VVD ageert hier tegen en is van mening dat het budget van het theater toereikend is om extra aandacht aan het feestjaar te besteden. Het bestuur van het theater zal zich van haar creatiefste kant moeten laten zien om de gewenste activiteiten en media-aandacht vorm te geven. Straattheater? Ga eens in gesprek met Reuring! Ga in gesprek met artiesten voor bijzondere optredens. Ga op zoek naar sponsors. Kortom: wat de VVD betreft geen 50.000 euro extra voor een feestje!

Bart van Elden: “het beloven twee mooie dagen te worden in de raad van Purmerend!”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart van Elden (b.vanelden@gmail.com).