Algemene Beschouwingen VVD, op 5 november 2014 uitgesproken bij de begrotingsbehandeling in Raad van Purmerend.

Geachte aanwezigen en alle kijkers thuis,

In deze eerste algemene beschouwingen in de nieuwe bestuursperiode wil ik kort terugblikken op de afgelopen maanden, daarna bespreek ik de voorliggende begroting, om ten slotte af te ronden met een vooruitblik naar de toekomst.

Allereerst het afgelopen jaar. Voorzitter, het was een bewogen jaar voor de VVD. De verkiezingsuitslag in maart was (zeer) teleurstellend voor ons, de terugval van 7 naar 4 zetels kwam hard aan, maar misschien nog wel groter was de teleurstelling over het verliezen van ons vierde raadslid vlak na de installatie van het college. Ondanks deze tegenslagen hebben we onze rug gerecht en zijn we met een fantastisch team hard aan het werk gegaan om het liberale VVD geluid goed te laten klinken in deze stad.

Wat mij wel van het hart moet is dat de vorm van politiek bedrijven in de gemeenteraad is verhard, vooral op social media.

De VVD vindt dat jammer. De inwoners van Purmerend moeten kunnen vertrouwen op hardwerkende volksvertegenwoordigers die serieuze discussies voeren om gezamenlijk tot goede besluiten voor de stad te komen. Persoonlijke aanvallen, onnodig populisme en twijfelachtige berichten bij de pers bezorgen doen het aanzien van de gemeentelijke politiek geen goed.

Dan de voorliggende begroting. De begroting is redelijk op orde, maar er zijn geen financiƫle middelen om extra te investeren in de stad.

Voor de meeste zaken geldt dat we hard moeten werken om voorzieningen en gemeentelijke dienstverlening op peil te houden.

Elk bestuur doet graag mooie dingen voor de stad, maar voor deze coalitie zit dit er dus voorlopig nog niet in. Op de begroting heeft de VVD een aantal wijzigingsvoorstellen ingediend. Een daarvan wil ik hier expliciet benoemen en dat gaat over ons theater de Purmaryn. Het theater wordt ouder en heeft investeringen nodig om met de tijd mee te gaan. Daarvoor heeft het college budget gereserveerd.

De VVD wil echter deze investeringen kritisch bekijken, en beoordelen welke zaken van het wensenlijstje van het theater echt noodzakelijk zijn. Ook willen wij geen extra geld uittrekken voor het feestjaar van 2015: wat ons betreft zijn de bestaande budgetten toereikend om op creatieve wijze aandacht aan het theater te besteden.

Dan de toekomst mijnheer de voorzitter. Het komende jaar voorziet de VVD dat er roerige tijden op de gemeente af komen. De drie decentralisaties zullen handen en voeten moeten krijgen. Een jaar waarin we al doende leren hoe we de nieuwe taken goed onder de knie moeten krijgen.

De VVD vindt het goed dat deze taken naar de gemeente komen: meer regie en daarmee een kans om zaken die eerder niet zo goed gingen, te verbeteren. Maar we moeten er wel voor waken dat, juist in zo'n overgangsjaar, geen mensen tussen wal en schip raken. Tegelijkertijd moeten we realistisch zijn om te beseffen dat er het komende jaar wel eens wat mis zal gaan. Leren gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. Hoewel dat zoveel mogelijk moet worden voorkomen, hoopt de VVD dat als er iets niet goed gaat, de politiek niet gelijk een zondebok zal willen zoeken. Die vaak voorkomende reflex moeten we echt voorkomen.

De VVD is de partij die veiligheid centraal heeft staan. We zijn blij met de nieuwe camerabewaking op het tramplein. De politie geeft aan veel baat te hebben bij het live kunnen uitkijken van de beelden. Ook zijn er andere plekken in de stad waar een camera voor meer veiligheid kan zorgen. De burgemeester zet in op een veilige stad en kan zich hierbij gesteund voelen door de VVD.

Op de locatie kommetje A7 wil de VVD graag een hotel en automotive concept ontwikkelen. Er is een duidelijke roep om niet alles te verstenen, maar om ook groen in de kom te behouden.

In de uitwerking van de plannen bekijkt de VVD kritisch of er ruimte kan worden gemaakt voor kwalitatief groen. Dus eventueel liever een mooi park dan een slecht onderhouden rommelbos.

Purmerend staat qua bouwen niet stil. Het zorgcomplex Heel Europa wordt binnenkort opgeleverd. Ook wordt er hard gewerkt met het bouwrijp maken van de Kop van West en liggen er concrete plannen voor het voormalige bedrijventerrein Klein Where.

De uitdaging is voor ieder wat wils te bouwen. Dat is zeker niet gemakkelijk. In 2015 wordt er een woondebat georganiseerd waar de VVD naar uit kijkt. In dit woondebat moeten wat de VVD betreft doorstroming, toekomstbestendig bouwen en meer kansen voor jongeren centraal staan.

Tenslotte mijnheer de voorzitter, wil de VVD het komende jaar meer aandacht besteden aan het beoordelen van de nut en noodzaak van alle door de gemeente verstrekte subsidies. Het is uitermate belangrijk voor de VVD dat subsidiegelden wijselijk besteed worden, het is immers belastinggeld!

In een veranderende wereld moet je het lopende beleid periodiek tegen het licht houden en dit geldt zeker voor het subsidielandschap.

Zoals gebruikelijk willen wij vanaf deze plaats alle medewerkers in de organisatie bedanken voor hun inzet en de steun die deze raad ontvangt zodat wij ons werk naar behoren kunnen doen!

Jan Peter Dompeling

fractievoorzitter VVD Purmerend