VVD wil tegenprestatie voor uitkering

Alle inwoners van Purmerend die een uitkering ontvangen moeten iets terug doen voor de samenleving, vindt de VVD.

VVD raadslid Manja van der Weit: ''De VVD Purmerend vindt dat het uitgangspunt hoort te zijn dat een ieder die een uitkering ontvangt daarvoor een tegenprestatie behoort te leveren. Dit kunnen verschillende dingen zijn, zoals mantelzorg, vrijwilligerswerk in het verpleegtehuis of bij een sportvereniging. Per persoon moet bekeken worden wat mogelijk is, zolang het niet leidt tot verdringing op de arbeidsmarkt. Bovendien komt diegene in het werkritme. Als iemand niets wil doen in ruil voor de uitkering, dan moet het college een maatregel opleggen, zoals het verlagen van de uitkering.''

Met ingang van 1 januari 2015 wordt de Participatiewet ingevoerd. Als gevolg hiervan worden de Wet Werk en Bijstand, de Wajong en de Wet sociale werkvoorziening samengevoegd en uitgevoerd door de gemeente. Een van de onderdelen van de Participatiewet is de invoering van de tegenprestatie. Hierdoor ontstaat de verplichting voor de gemeente om beleid te formuleren om aan alle mensen die een bijstandsuitkering ontvangen maatschappelijke werkzaamheden op te dragen als tegenprestatie.

De gemeente Purmerend heeft bij de vaststelling van het Beleidsplan Participatiewet aangegeven de tegenprestatie pas te willen gebruiken als sluitstuk in het traject richting werk. Dit betekent dat het alleen wordt ingezet als er geen (vrijwilligers) werk wordt gevonden of als de betrokkene niet gemotiveerd is uit eigen beweging iets terug te doen voor de uitkering. De VVD dient tijdens de gemeenteraad een voorstel in om dit te veranderen.