Misverstand bij tegenprestatie voor de uitkering?

Alle inwoners van Purmerend die een uitkering ontvangen, moeten daarvoor vanaf de eerste dag iets terug doen voor de samenleving.

Om die reden heeft de VVD tijdens de laatste raadsvergadering ook voorgesteld om het beleid aan te passen. In de discussie over dit onderwerp lijkt er sprake te zijn van een hardnekkig misverstand. Mensen denken dat ze, vanaf de eerste dag dat zij hun baan verliezen, een tegenprestatie moeten leveren. Maar dat is niet waar deze wet of ons voorstel over gaat, legt Manja van der Weit van de VVD uit.

“Wat me opvalt in de discussie over dit onderwerp, bijvoorbeeld op ‘Dichtbij.nl’ maar ook in de raad, is dat mensen kennelijk denken dat ze, vanaf het eerste moment dat iemand werkloos wordt, een tegenprestatie moeten leveren. Zo zegt iemand op Dichtbij.nl: ‘wat nu als je op je 55 wordt weggesaneerd, dan zit niemand meer op je te wachten en dan zou je opeens moeten sneeuw ruimen?’ Maar dat is een misverstand, daarover gaat deze wet en ook ons voorstel helemaal niet!

Deze wet gaat over mensen die al geruime tijd werkloos zijn en daarna in de bijstand terechtkomen. Want op het moment dat je werkloos wordt, dan heb je in eerste instantie gewoon recht op een WW uitkering. Op dit moment kan dat nog maximaal 38 maanden duren. En pas daarna, als je geen recht meer hebt op die WW-uitkering maar helaas nog geen baan hebt kunnen vinden, dan kun je via de gemeente een bijstandsuitkering krijgen. En in dat geval vindt de VVD het terecht dat je voor het geld dat je krijgt van de gemeente ook iets terug doet voor diezelfde gemeente.

Helaas zagen de andere politieke partijen dit anders. Het voorstel haalde het weliswaar niet, maar de VVD blijft hier scherp op. De wethouder heeft gezegd dat hij het eens is met ons standpunt en dat hij het beleid ook zo zal gaan toepassen. We zullen het komende jaar dit nauwgezet volgen”, aldus Manja.