De opening van de Noord-Zuidlijn in 2018: ook een feest voor Purmerend?

Vanaf 2018 gaat de metro op de Noord-Zuidlijn rijden. Daarom worden er in de nieuwe lijnennetvisie voorstellen gedaan om het busvervoer vanuit het noorden, zuiden en in Amsterdam aan te takken op deze nieuwe metrolijn. Voor de regio Waterland betekent dit concreet dat er veel minder bussen naar Amsterdam Centraal Station zullen rijden. Zoals het er nu uitziet worden de meeste reizigers (70%) dan afgezet bij het nieuwe metrostation Noord en moeten daar met de metro verder reizen.

Het is echter onduidelijk of deze 70% van de reizigers echt beter af is met deze overstap. Die onduidelijkheid zorgt voor onrust in de Waterlandse gemeenten, waaronder Purmerend. Het college van burgemeester en wethouders in Purmerend heeft daarom een quickscan laten maken van de visie. Daaruit bleek het volgende:

1. De cijfers van de onderbouwing zijn gedateerd en niet gedetailleerd genoeg,
  2. De 30-70% verhouding voor het vanuit het noorden aantakken op de Noord-Zuidlijn is niet realistisch.
  3. Er zijn veel details onduidelijk.

Purmerend en omliggende gemeenten hebben deze uitkomsten aangegrepen om de Stadsregio duidelijk te maken dat het belang van de reiziger centraal moet (blijven) staan en dat de onduidelijkheden uit de visie al uitgewerkt hadden moeten worden.

Dat duidelijk maken is gebeurd tijdens een vergadering op 28 april j.l. met het Dagelijks Bestuur (DB) van de Stadsregio Amsterdam met de regioraad. Vanuit Purmerend is onder andere VVD-raadslid Bart van Elden lid van de regioraad. Regioraadsleden zitten in verschillende fracties, maar werken in de regioraad samen om zo het beste voor de regio te bewerkstelligen. Vandaar dat de regioraadsleden uit de regio Waterland zich ook gezamenlijk hebben voorbereid op deze vergadering. Daarnaast hebben alle Purmerendse regioraadsleden de OV-lijnennetvisie 2018 besproken tijdens de commissie SOB om het gezamenlijke standpunt voor Purmerend te bepalen. Kortom: de voorbereiding liet niets te wensen over!

De regioraad heeft uitgebreid met het DB gediscussieerd en daarna verschillende moties aangenomen. Er wordt een second opinion uitgevoerd waarin alle reacties van de gemeenten worden meegenomen, dus ook de quickscan van de gemeente Purmerend. Daarnaast moet de regioraad intensief bij het proces betrokken blijven, ook al ligt de bevoegdheid bij het DB van de Stadsregio Amsterdam. Er wordt vanuit de regioraad een klankbordgroep opgericht. Tot slot wordt er meer flexibiliteit in de plannen opgenomen niet alles dichttimmeren in heilige percentages, maar gaandeweg het proces ruimte creƫren om aanpassingen te kunnen doen. Zolang dit maar in het belang van de reiziger is!

Zoals u leest: het is nog geen gelopen race en er wordt gezamenlijk opgetrokken om te voorkomen dat de opening van de Noord-Zuidlijn een feest wordt voor Amsterdam, maar een deceptie voor de Waterlandse reiziger.