Purmerendse coalitie in afgeslankte vorm verder

Op 10 mei jongstleden is het volgende persbericht verstuurd:

Purmerendse coalitie in afgeslankte vorm verder

Onvoldoende vertrouwen in verdere samenwerking

D66 maakt geen deel meer uit van de Purmerendse coalitie. Tot dat besluit zijn de betrokken partijen gezamenlijk gekomen. Er is onvoldoende vertrouwen in een verdere samenwerking in coalitieverband.

De coalitiepartijen Stadspartij, AOV, VVD en het CDA bedanken D66 voor de samenwerking in de afgelopen twee jaar. Het huidige coalitieakkoord blijft de basis voor de verdere samenwerking binnen de coalitie.

Vanavond spreken de coalitiepartijen over de stappen die zij gaan nemen.

De afgelopen maanden begonnen er haarscheurtjes te ontstaan in de relatie tussen D66 en de overige fracties. Wethouder Voorbij stapte in maart uit zichzelf op nadat hij veel commentaar vanuit zowel coalitie als oppositie had moeten incasseren over zijn functioneren als wethouder. Deze initiële breuk heeft niet geholpen bij het in stand houden van de coalitie met D66. Maar de raadsvergadering van 21 april is voor de VVD doorslaggevend geweest om het vertrouwen in D66 als coalitiepartij op te zeggen.

Nadat we in 2014 “met vereende kracht” een coalitieakkoord gesmeed hadden gingen de 5 coalitiepartijen vol goede moed van start. Een akkoord is wat de VVD fractie betreft “contract” welke door alle coalitiepartijen en hun raadsleden wordt onderschreven. Geen enkel raadslid van de coalitie heeft bij aanvang van de bestuursperiode een voorbehoud gemaakt op de inhoud van het coalitieakkoord.

De integrale ontwikkeling van de Kom A7 is in dat coalitieakkoord opgenomen en in de vergadering van 21 april jl. is een visie voor ontwikkeling van de Kom A7 in stemming gebracht.

Al vanaf 2014 heeft een D66 raadslid zich openlijk verzet tegen de plannen voor ontwikkeling van dit gebied. In de ogen van de VVD zeer ongepast gedrag en schadelijk voor de samenwerking. Al in 2014 hebben wij daar de D66 fractie op aangesproken.

Als coalitiepartijen waren wij dus voorzichtig voorbereid op het feit dat dit raadslid tegen de visie, en in onze optiek, dus tegen het coalitieakkoord zou kunnen stemmen. Dit hebben wij, met veel tegenzin, gedoogd. Maar de tweede tegenstem van D66 in dit dossier kwam voor de VVD als onaangename verrassing. Kort voor de vergadering hebben de overige coalitiepartijen dit met D66 besproken en aangegeven dat deze tweede tegenstem onacceptabel zou zijn.

Voor de VVD is hiermee het vertrouwen beschaamd! Akkoord is akkoord, en als blijkt dat er reden is om van dat akkoord af te wijken dan doe je dat in overeenstemming. Tegenstemmen zonder overeenstemming is dan wat ons betreft contractbreuk.

Jan Peter Dompeling

Fractievoorzitter VVD Purmerend