Groeien of bloeien? Purmerend denkt na over toekomst.

Nog maar enkele jaren geleden was het credo in Purmerend: van groei naar bloei. Veertig jaar lang hadden we ingezet op groei van de stad, de ruimte begon op te raken en de aandacht werd verlegd naar betere kwaliteit, dus bloei.

Inmiddels hebben we een intensief woondebat met de stad gevoerd. De boodschap was duidelijk en bovendien met cijfers goed te onderbouwen: Purmerenders willen in hun eigen stad een eerste woning vinden, of wooncarrière maken. Dus gemeentebestuur, zorgt u alstublieft voor veel meer woningen.

Deze boodschap willen wij ter harte nemen. Laten we onderzoeken of Purmerend met de horizon 2020-2040 kan groeien, bij voorbeeld met 10.000 woningen, bij voorbeeld op weg naar een stad met meer dan 100.000 inwoners. Een gedachte die ook heel goed past in de immense woonbehoefte (300.000 woningen!) in de Metropoolregio Amsterdam. Vanzelfsprekend zal de infrastructuur altijd daarbij passend moeten zijn. Dus uitbreiding van de A7 en verdere verbetering van het openbaar vervoer.

Geen eenvoudige opgave want de ruimte is nog steeds beperkt. Dat betekent dus in ieder geval intensiveren en hoger bouwen binnen de huidige grenzen, maar daarmee komen wij er niet. Om 10.000 woningen te realiseren zal er ook over de grenzen heen gebouwd moeten worden. Bijvoorbeeld in de Wijdewormer, of in de Purmer-Oost, of richting Kwadijk. Dit zijn denkrichtingen waarmee we bij buurgemeenten en provincie niet direct applaus oogsten. Leidend in ons denken moet altijd zijn wat we als stad en politiek willen, en daarmee gaan we aan de slag.

Er zal nog veel water door de Where stromen voordat we aan uitbreiding toe zijn. Het debat is begonnen en dat is een grote winst. Voor de VVD is het belangrijk dat we ook goed blijven nadenken over wat voor soort stad we willen zijn. Dus niet tegemoet komen aan de geluiden uit de PvdA om alleen sociale huurwoningen te bouwen, maar wellicht een goede mix van goedkope en dure huur, en goedkope en dure koopwoningen. Daarmee doen wij goede zaken voor onze stad.