Kamerleden leren gamen van Minecraft-expert Thomas Bosch

Tweede Kamerlid Rudmer Heerema en Eerste Kamerlid Eric van der Burg (beiden VVD) leren gamen van Minecraft-expert Thomas Bosch. Thomas is een van de beste Minecraft-architecten in de wereld. Heerema en Van der Burg leren dit tijdens een werkbezoek aan H20. Het (online) werkbezoek wordt in drie delen via Facebook uitgezonden op maandag 8, 15 en 22 maart.

Gamers, esporters en influencers zijn de ontwikkelaars van de toekomst. Het is een grote groeimarkt waar jeugd en jongvolwassenen zich sterk mee verbonden voelen. Ruim 33% van alle mensen in de wereld gamen. Is dat wel gezond? En wat zijn de kansen voor onderwijs en economie? Dat zoekt de VVD uit door op werkbezoek te gaan bij H20. H20 E-Sports Campus Amsterdam is het grootste esports & gaming centrum van Europa en is gevestigd in Purmerend. Sinds 2020 opereren zij als platform voor gaming, esports en creative tech waarbij zij verschillende werelden bij elkaar brengen.

Sport

Met sporten ontmoet je andere mensen en leer je omgaan met winst en verlies. Daarom willen we dat onze kinderen al op jonge leeftijd gaan sporten: jong geleerd is oud gedaan. Hoe zit dat eigenlijk met esports? Ook nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag? Kijk naar de drie afleveringen die hierover worden uitgezonden op 8, 15 en 22 maart via Facebook.

Aflevering 1: Thomas Bosch leert Kamerleden gamen (8 maart, 20.00 uur)

Minecraft bouwer Thomas Bosch is één van de beste Minecraft architecten in de wereld en heeft jarenlange ervaring met de game. Tijdens de eerste aflevering laat Thomas aan Tweede Kamerlid Rudmer Heerema en Eerste Kamerlid Eric van der Burg zien wat de kansen van esports en Minecraft zijn voor onderwijs en economie. Ook vertelt Thomas wat hij gemist heeft op de middelbare school en waarom hij ervoor kiest om voorlopig niet door te studeren na zijn VWO-examens volgende maand.

Aflevering 2: Esports, is dat gezond? (15 maart, 20.00 uur)

Sjaak Kuil, esports manager bij H20, geeft een digitale rondleiding van het H20 campus aan Simone Richardson. Simone staat op #47 voor de Tweede Kamerverkiezingen en zit al meer dan dertig jaar in de sport. Simone weet als geen ander hoe je als jonge voetballer professional wordt, maar heeft geen idee hoe een jonge gamers esporter kunnen worden. Zij zoekt uit hoe H20 bijdraagt aan het ondersteunen van jonge gamers en hoe esports aandacht kan hebben voor gezondheid en eenzaamheid bij de jeugd?

Aflevering 3: antwoord op al jouw vragen over esports (22 maart, 20.00 uur)

Heb je vragen over H20 of esport? Die kunnen na de eerste afleveringen gesteld worden onder de video. De vragen worden verzameld en in de laatste uitzending beantwoord door Dirk Tuip, één van de oprichters van H20.

Bekijk de uitzendingen hieronder terug: