Open brief - corona en werkbezoeken De Woonplek

Lees de open brief van raadslid Manja van der Weit over de werkbezoeken aan De Woonplek. Het is wat ons betreft niet correct om dit in coronatijd te doen.

Purmerend, 23 september 2020

Beste raads- en commissieleden,

Zoals aangekondigd in de laatste nieuwsbrief staan er op 2, 9 en 23 oktober werkbezoek gepland naar voorbeeldlocaties van De Woonplek. Daar bij is het de bedoeling dat we een locatie in Amsterdam, Hoorn en Rotterdam bezoeken. Wij vinden dit echt een heel onverstandige actie en roepen hierbij nogmaals nadrukkelijk op om deze locatiebezoeken tot nader orde uit te stellen.

In de meest recente persconferentie heeft de minister-president duidelijk uitgelegd dat de tweede coronagolf zich nu volop aan het ontwikkelen is. We moeten alles doen om dat te voorkomen! Bepaalde steden hebben zelfs het label ‘code rood’ gekregen, waaronder Rotterdam en Amsterdam. In die steden stijgen de aantallen besmettingen schrikbarend. En toch gaan wij nu met een afvaardiging van de gemeenteraad naar juist die steden toe om een locatie te bekijken?

Locaties waar ook nog eens kwetsbare personen wonen, personen die veelal door hun levensstijl in de risicodoelgroep vallen. Is het gerechtvaardigd dat wij hen en onszelf een risico laten lopen?

Welk signaal geven we hiermee af?

Als raad hebben we een voorbeeldfunctie. Hoe rijmen we dat met het willens en wetens laten doorgaan van deze bezoeken?

Veiligheid voorop!

Duidelijk is dat wij geen voorstander zijn van De Woonplek, dus wat ons betreft hoeft er überhaupt geen onderzoek te komen. Bovendien belijken we die locatie dan slechts van buitenaf. Dat kunnen we net zo goed via ‘Google Maps’ of ‘Streetview’ doen. Daarbij komt dat door de coronamaatregelen er maar één raadslid naar één van de drie locaties mag. De overige twee locaties krijgt die betreffende fractie niet te zien. Hoe kunnen we die dan goed beoordelen? Maar als dat toch moet, doe het dan goed. Maar vooral veilig!

Dus stel deze bezoeken uit, zodat we straks en veilig en volledig op werkbezoek kunnen gaan en waarbij dan iedere fractie alle locaties kan bezoeken. We hopen dat jullie onze oproep ondersteunen en we als gehele raad het college kunnen verzoeken om deze bezoeken voor enige tijd uit te stellen.

Met vriendelijke groet,

Manja van der Weit