Lokale VVD fracties luiden noodklok

VVD Purmerend is één van de 24 lokale VVD-fracties in Noord-Holland die samen een brandbrief hebben gestuurd naar de VVD fractie in de Tweede Kamer over de crisis rond de opvang van asielzoekers. De fracties maken zich grote zorgen over de enorme toe- en instroom van asielzoekers en de impact daarvan op de samenleving en de gemeenten.

“Wij als volksvertegenwoordigers in de gemeente ervaren dat het draagvlak om asielzoekers op te vangen drastisch afneemt als gevolg van de huidige werk- en communicatiewijze door zowel de VVD-fractie als het kabinet”, schrijven de fractievoorzitters.

Volgens de fractievoorzitters zorgt de grote instroom voor afnemend draagvlak en toenemende woningnood.

Het Rijk koopt nu leegstaande panden om ze in te richten als opvanglocatie. “Met deze oneigenlijke dwangmaatregel uit de Ruimtelijke Ordening wordt de grondwettelijke positie van de gemeente met voeten getreden”, schrijven de fractievoorzitters.

De fractievoorzitters doen een oproep om de asielprocedure te versnellen, zodat asielzoekers waarvoor de aanvraag kansloos is snel kunnen worden teruggestuurd.