VVD splitst zich op (1 april grap)

De raadsleden van de VVD Purmerend hebben besloten om zelfstandig verder te gaan binnen de gemeenteraad van Purmerend. Concreet betekent dit dat er vanaf 1 april 2019 vier VVD-fracties binnen de gemeenteraad actief zullen zijn, namelijk de fracties VVD-Dompeling, VVD-Van der Weit, VVD-Van Elden en VVD-Roeleveld.

1 april! Vanzelfsprekend splitst de VVD Purmerend zich niet op. Met deze 1 april grap hebben wij aandacht willen vragen voor de rare situatie die zich voordoet als raadsleden zich afsplitsen. Niet wetende dat nog diezelfde week er alweer een afsplitsing zou plaatsvinden. Wij vinden daar iets van. Helaas maken de huidige (landelijke) regelgeving dit mogelijk.

Eerder dit jaar splitste de fractie van de PVV zich op in 2 fracties. Zo’n splitsing biedt een politieke partij dusdanig veel voordelen, dat ook de VVD-fractie de knoop heeft doorgehakt om via deze constructie het liberale geluid maximaal te laten horen in onze stad. De fractie heeft de burgemeester vandaag van deze splitsing op de hoogte gebracht en de gemeenteraad van Purmerend zal door dit besluit vanaf nu bestaan uit 14 verschillende fracties.

Een eerste voordeel van deze splitsing is dat iedere VVD-fractie nu 10 minuten spreektijd per vergadering heeft. Fractievoorzitter Manja van der Weit van VVD-Van der Weit hierover: “in plaats van de tijd te verdelen over alle fractiegenoten, hebben we nu samen 40 minuten de tijd om ons VVD-verhaal te doen. We kunnen nu 4 keer met passie ons eigen verhaal brengen, maar het kan ook gebeuren dat we 4 keer precies hetzelfde verhaal vertellen. De kracht zit hem immers in de herhaling!”

Ten tweede mag iedere fractie slechts een klein stukje tekst aanleveren voor een column in het Purmerends Nieuwsblad. Na de splitsing van de PVV-fractie heeft iedere fractie woorden moeten inleveren. Fractievoorzitter Jan Peter Dompeling van VVD-Dompeling zegt hierover: “per fractie zullen we wel weer een paar woorden moeten inleveren, maar nu kunnen we voor onze column het aantal woorden van 4 fracties samenvoegen. Dat wordt dus een mooie lange column. Mocht de raadsgriffie hier moeilijk over doen, dan knippen we onze column toch gewoon op in 4 alinea’s!”

De vier VVD-ers zullen allemaal namens de VVD in de raad blijven zitten en behouden naar eigen zeggen allemaal het recht om de naam en logo van de VVD te voeren. Activiteiten voor de achterban zullen zij ook gezamenlijk organiseren. Een reactie van de landelijke VVD op splitsing is nog niet bekend. Fractievoorzitter Bart van Elden van VVD-Van Elden over een eventuele landelijke reactie: “Wij waren altijd al de meest lokale fractie van Purmerend en nu blijven we dat in viervoud. We verwachten geen reactie vanuit Den Haag, want wij reageren zelf ook niet op besluiten van de landelijke fractie. Ik zie Mark Rutte hierover in ieder geval geen Twitterberichtje maken.”

Tenslotte mag iedere fractie 3 commissieleden benoemen. Commissieleden moeten op de kieslijst van de partij hebben gestaan. Binnen de VVD staan er vele mensen te trappelen om binnen een commissie het woord te mogen voeren. Fractievoorzitter Timo Roeleveld van VVD-Roeleveld zegt hierover: “we moesten na de verkiezingen meerdere mensen op de lijst teleurstellen omdat ze niet in een commissie plaats konden nemen. De 3 bestaande commissieleden zullen voor mijn fractie actief worden. De andere 3 fracties komen in totaal met 9 nieuwe VVD-ers om benoemd te worden in de verschillende commissies. De raadsgriffie heeft ons bevestigd dat benoeming in de eerstvolgende raadsvergadering mogelijk moet zijn. Zo kan de stad kennis maken met nog meer VVD-talent!”