Maak werk van WW - initiatiefvoorstel om mensen in de WW aan het werk te helpen

Het is nu zo geregeld dat als je aan het einde van je WW-uitkering komt, het UWV niet meer zoveel voor je doet. Tenminste, dat hebben wij begrepen van Purmerendse kandidaten. Maar de gemeente doet ook nog niets, want formeel vallen deze mensen nog niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Anders gezegd: ze vallen nog niet onder de juiste wet.

Lees het initiatiefvoorstel op de website van de Raad Purmerend

Uit de door Manja van der Weit gestelde vragen blijkt dat er in Purmerend nog geen beleid is op dit gebied. Wij zien hier een kans! Want wij willen mensen die willen en kunnen werken daar zo snel mogelijk hulp bij krijgen. En misschien dat sommige kandidaten net even een zetje nodig hebben. Die hulp kan heel divers zijn. Denk aan sollicitatietrainingen, voorlichting over de hoogte van de bijstand en de verwachtingen die de gemeente van je heeft.

Zaanstad en Breda

Vergelijkbaar beleid is in Zaanstad en Breda ingevoerd. Mensen die aan het einde van hun WW-uitkering zaten werden vier tot acht maanden voor het einde van de WW uitgenodigd door de gemeente voor trainingen, voorlichting, hulp bij zoeken naar werk, workshops, speeddatesessies met werkgevers en individuele begeleiding.

Deze aanpak blijkt heel succesvol te zijn: uit de evaluatie van de pilot in Zaanstad blijkt dat de kandidaten de begeleiding en extra hulp en aandacht erg waarderen. Ze zijn er blij mee.

Kleine investering, groot resultaat

De investering van Zaanstad bedroeg 50.000 euro aan bijvoorbeeld personele inzet en huur workshopruimtes. De opbrengst was een besparing van gemiddeld elf uitkeringen per maand. In totaal is er in de pilotperiode (17 maanden) plusminus 508.000 euro bespaard op het buig-budget.

Wat de VVD betreft een dubbele win: de kandidaten zijn blij met de hulp en aandacht en onderaan de streep is het een enorme besparing.

Wij willen het Zaanse model invoeren in Purmerend voor een pilot van 1 jaar. Kandidaten worden een aantal maanden voor beëindiging van de WW-uitkering uitgenodigd voor een voorlichtingsprogramma, dat bestaat uit bijvoorbeeld informatiesessies, individuele begeleiding, en meer. Tijdens deze voorlichting focussen we ons vooral op mensen aan het werk krijgen door werkgevers actief te betrekken. Na een jaar zien we graag een evaluatie van dit beleid.

Lees het initiatiefvoorstel op de website van de Raad Purmerend