VVD doet niet mee met nieuwe coalitie in Purmerend

VVD doet niet mee met nieuwe coalitie

Purmerend, 19 mei 2018

De VVD Purmerend had graag mee willen doen aan de coalitie-onderhandelingen, maar alleen als volwaardige gesprekspartner. Niet als partij die enkel mag instemmen met onderhandelingsresultaten van andere partijen.

Na het afhaken van GroenLinks bij de coalitie-onderhandelingen, heeft er een verkennend gesprek plaatsgevonden tussen de beoogde coalitiepartijen Stadspartij, CDA, D66, PvdA en de VVD Purmerend.

Fractievoorzitter Jan Peter Dompeling: “wij hebben dit gesprek ervaren als plezierig en constructief. Ons uitgangspunt was duidelijk: wij zijn bereid om onze verantwoordelijkheid te nemen en om aan te sluiten, maar niet van plan onze handtekening te zetten onder al vastgestelde verklaringen waarop geen aanpassingen meer mogelijk zijn. Zo lag er een tekst voor de Kom A7 en een tekst voor de bouwmogelijkheden op de PostNL-locatie. De portefeuilleverdeling voor de wethouders en de burgemeester was zelfs al klaar, voordat er überhaupt over inhoudelijke onderwerpen was gesproken.”

Onderzoek voor de bühne

De beoogde coalitie kiest ervoor om eerst een onderzoek te doen naar het verplaatsen van het hotel binnen de Kom A7. Hoe zo’n onderzoek eruit moet zien, weet nog geen enkele partij. De beoogde coalitiepartijen schatten echter de kans groot in dat het hotel toch op de al vastgestelde plek komt. De VVD Purmerend concludeert hieruit dat D66 dit onderzoek nodig denkt te hebben om de pijn van de komst van het hotel in de Kom A7 te verzachten. Het vertrek van GroenLinks van de onderhandelingstafel is in dit licht dan ook niet verrassend te noemen.

Dompeling: “wij houden niet van onderzoeken voor de bühne. Wanneer een grote meerderheid in de raad iets heeft besloten, vinden wij het van onbehoorlijk bestuur getuigen om dit te wijzigen. Zeker wanneer dit gebeurt zonder enige overeenstemming met de ondernemer. De ondernemer heeft duidelijk aangegeven dat hij het hotel wil bouwen op de contractueel afgesproken plek binnen de Kom A7. De betrouwbaarheid van partijen en van de gemeenteraad als geheel is daarmee in het geding.”

Hoogbouw

De VVD heeft ook gesproken met de beoogde coalitie over hoogbouw op de locatie PostNL. Hoogbouw is geen must, maar vanwege de woningnood heeft de VVD hier geen moeite mee. De VVD heeft tijdens het gesprek wel geadviseerd om met de ontwikkelaar in gesprek te gaan. Denk samen na over het type woningen dat we daar willen (hoe lager, hoe duurder), en denk na over de parkeeroplossing die onderdeel was van het oorspronkelijke hoogbouwplan.

Liberaal geluid in de oppositie

Vandaag heeft de Stadspartij, namens de beoogde coalitie, laten weten dat de VVD niet langer de beoogde vijfde partij is, maar dat het AOV zal aansluiten. Wij zijn door deze keuze niet verrast maar betreuren hem wel.  Dompeling: “wij denken dat wij met ons eerlijke, kritische en realistische geluid een goede bijdrage hadden kunnen leveren. Vanuit de oppositie zullen we nu ons liberale geluid laten horen en samen met andere partijen constructief oppositie gaan voeren. Alles in het belang van onze mooie stad Purmerend!”