BLOG: Blij van de hei

Blij van de hei

Ieder jaar eind augustus maakt het college van Purmerend zich op voor een intensieve klus: het voorbereiden van de begroting voor onze Gemeenteraad en onze stad Purmerend. Om helemaal los te komen van de dagelijkse beslommeringen kiezen we altijd voor een locatie buiten het stadhuis. "De hei op gaan" is in dit verband geen over-the-top hotel ergens heel ver weg, maar een sober zaaltje direct over de brug in de Zuidoost-Beemster. Een lange dag met een duidelijke opdracht: zorg voor een sluitende begroting zonder lastenverzwaring voor de Purmerenders.

Gordiaanse knoop

De gemeente Purmerend is een bedrijf met een omzet van bijna 300 miljoen Euro. Door het jaar heen komen er mee- en tegenvallers die allemaal een plek moeten krijgen. Het komt nogal eens voor dat we door het Rijk verrast worden met onverwachte veranderingen. Dat maakt het extra moeilijk duidelijke besluiten te nemen. Onze ambtenaren zijn het hele jaar door bezig deze knoop te ontrafelen. De coalitie heeft met een stevige inbreng van onze VVD ook de nodige eisen gesteld dus ga er maar aan staan.

Collegiaal besturen

Een college is een bijzonder team. We hebben een collegiale verantwoordelijkheid om samen de stad te besturen. Toch zit iedereen er vanuit zijn eigen politieke achtergrond. Het spreekt voor zich dat ik mij inzet het gedachtengoed van de VVD zo goed mogelijk in te brengen. Zo lang wij elkaars standpunten respecteren en ons bewust zijn van onze verantwoordelijkheid voor de stad zal het nooit een probleem zijn een goed resultaat te boeken. Ik ben blij dat het ook dit jaar weer gelukt is de begroting sluitend te krijgen. In goede sfeer en harmonie met ons team, dan komt het altijd voor elkaar.

Examen bij Gemeenteraad

Nu gaan we met de begroting de volgende spannende fase in. Hoe zullen onze voorstellen door de Raad ontvangen worden? Worden er wijzigingsvoorstellen ingediend en hoe verlopen straks de stemmingen? Het voelt altijd als een prettig prikkelend examen. Wat mij betreft met een vastgestelde begroting vol met liberale uitkomsten.