De VVD Purmerend bezoekt... (deel 2)

MUSEUM WATERLAND 40 JAAR

Ter gelegenheid van veertig jaar Museum Waterland opende het museum een jubileumtentoonstelling. In zijn openingsspeech gaf Piet Knook, de voormalige directeur van het museum, een doorkijk van de geschiedenis van het museum. In 1976 is de vereniging Museum Waterland opgericht. In 1977 vonden de eerste tentoonstellingen plaats aan de Weerwal en vanaf 1991 in de huidige locatie aan de Kaasmarkt. De huidige tentoonstelling heeft werken hangen van niet alleen kunstenaars uit de eigen regio maar ook van kunstenaars uit vele delen van ons land. Naast de museumfunctie is kunstuitleen ook een belangrijke pijler waarop deze organisatie draait.

Het voortbestaan van het museum is onzeker! Een aantal jaren geleden heeft de gemeente de subsidie steeds verder terug gebracht, wat erin resulteerde dat in 2013 de laatste subsidie werd ontvangen. Daarnaast heeft de gemeente vorig jaar de huur van het huidige pand opgezegd. Het bestuur van het museum heeft de gemeente het voorstel gedaan om de ontruiming nog drie jaar uit te stellen zodat er meer tijd is om alternatieven te onderzoeken.

De opening van de jubileumtentoonstelling werd goed bezocht. Echter, de politiek, en ook het gemeentebestuur, schitterde door afwezigheid. Allen de VVD, vertegenwoordigd door Hans en Tineke Boskemper, was zichtbaar aanwezig. In een aantal gesprekken waren wij in staat mensen te verleiden de volgende keer weer op de VVD te stemmen.

J.J. (Hans) Boskemper

11 september 2016